بیماری ام اس

ام اس ,ام اس خفیف,ام اس ان,ام اس چیست,ام اس ای,ام اس خوش خیم,ام اس ان عربی,ام اسماعیل,ام اسیل,ام اس درمان دارد,ام اس خفیف درمان دارد,ام اس خفیف درمان میشود,ام اس خفیف,علائم ام اس خفیف,بیماری ام اس خفیف,درمان ام اس خفیف,تشخیص ام اس خفیف,درمان بیماری ام اس خفیف,راههای درمان ام اس خفیف,آیا ام اس درمان قطعی دارد؟,ایا درمان ام اس وجود دارد

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

بیماری ام اس را چقدر می شناسید؟

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری MS صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بهتر است بدانید بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود. در بیماری MS اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند، که به این اختلال بیماری خودایمنی نامیده می شود. بیماری های خودایمنی بیماری هایی هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌شان حفاظت از بدن و نابودکردن آسیب رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، به اشتباه  شروع به حمله به بافت‌های بدن می‌نمایند.واقعیت این است که در بیماری MS، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع دوتا از اجزاء مهم که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می‌کنند، کرده و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود. سایر بیماری‌هایی خودایمنی شامل لوپوس و آرتریت روماتوئید می‌گردد.بهتر است بدانید که آسیب دیدن اعصاب در بیماری MS سیستم مرکزی اعصاب از میلیون‌ها عصب تشکیل شده که وظیفه انتقال پیام‌ها بین مغز و اجزای بدن را برعهده دارند. این اعصاب پوشیده از لایه‌ای محافظ بنام myelin (نوعی چربی) که از تداخل اعصاب باهم جلوگیری می‌نماید(کاری که لایه محافظ سیم‌های الکتریکی انجام می‌دهد). در بیماری MS سیستم ایمنی بدن شروع به آسیب رساندن به این جربی ها کرده و با این کار باعث می‌شود، انتقال پیام توسط این اعصاب مختل شده و مغز قدرت کنترلی خود بربدن را از دست دهد. در این شرایط بدن دچار کاملا فلج و ناتوان می‌گردد.واقعیت این است که هرچند که درمانی برای بیماری MS وجودندارد، اما با درمان و مراقبت می‌توان حملات ام اسی و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد. برطبق انجمن ملی ام اس آمریکا حدود 400000 آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند و این بیماری بین زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است. همچنین بیشترین خطر ابتلا به این بیماری بین نوجوانی و سن 50 سالگی است.

نشانه‌ها و علایم ابتلا به ام اس

بین افراد مختلف، مکان اعصاب تحت‌تاثیر و در زمان‌های مختلف متفاوت بوده و می‌توانند تغییر یابند، علایم ام اس شامل این موارد است :

ضعف و یا بی حسی یکی یا تعدادی از اعضای بدن می باشد.

از دست دادن نسبی و یا کامل بینایی معمولا در یک چشم بعلاوه درد در حرکت دادن چشم(اختلال عصب بینایی)

دوبینی یا تاری دید در فرد مبتلا

سوزن سوزن شدن و یا درد در بعضی از بخش‌های بدن

شوک الکتریکی هنگام بعضی حرکات خاص سر

لرزش بدن و یا عدم هماهنگی بدن

لکنت زبان

خستگی

گیجی

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

بهتر است بدانید حساسیت به گرما در افراد مبتلا به MS عادی بوده و کمی افزایش دمای بدن می‌تواند محرک و یا بدترکننده بیماری MS است.افراد در ابتدای ابتلا به بیماری عودکردن گهگاه این علایم و سپس ناپدید شدن موقتی این علایم را احساس می‌کنند. بعضی از افراد مبتلا به نوع خوش‌خیم این بیماری بوده و بعد از حمله اولیه دچار حمله دیگری نشده و بیماری‌شان پیشرفت نمی‌کند.

دلایل ابتلا به ام اس چیست ؟

هیچ کس در مورد دلایل اصلی اشتباه سیستم ایمنی بدن برای حمله به اعصاب در بیماری MS نمی‌تواند نظر قطعی و کاملی دهد. بعضی از دانشمندان معتقدند ترکیبی از جالب است بدانید ژنتیک و چیزی در محیط زیست می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. افرادی که بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به MS قراردارند، شامل:

افرادیکه در سنین 20 تا 40 سالگی قرار دارند در بیشترین خطر هستند.

زنان دو برابر بیشتر از مردان در خطر ابتلا به بیماری MS قراردارند.

اگر والدین و یا برادر و خواهر شما به بیماری MS مبتلا باشند، خطر ابتلای شما به MS بین 1 تا 3 درصد افزایش می‌یابد.

عفونت ها و ویرس‌ های خاص از جمله ویروس ابشتاین بار می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

افراد سفیدپوست، بخصوص خانواده‌های ساکن اروپای شمالی در بیشترین خطر ابتلا به این بیماری قراردارند. نژادهای آسیایی، آفریقایی یا بومی آمریکا در بین سایر

نژادها در کم‌ترین خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در کشورها و مناطق جغرافیایی خاص از جمله اروپا، کانادای جنوبی، آمریکای شمالی، نیوزلند و استرالیای جنوبی خطر ابتلا به بیماری MS بیشتر از سایر مناطق جهان وجود دارد.

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

بهتر است بدانید درصورتی که شما مبتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی از جمله بیماری تیروئید، دیابت نوع 1 یا بیماری التهابی روده هستید، خطر ابتلای شما به MS افزایش می‌یابد.

عوارض ابتلا به ام اس

در بعضی مواقع افراد مبتلا به MS به سایر مشکلات زیر مبتلا می‌شوند:

خشکی و یا گرفتگی عضلات

فلج شدن بخصوص فلج شدن پاها

مشکلات مثانه، شکم و یا مشکلات جنسی

مشکلات ذهنی، ازجمله فراموشی و یا عدم تمرکز

افسردگی

صرع یا بیهوشی

چگونگی درمان بیماری ام اس را بدانید

طیف گسترده‌ای از داروهای مختلف وجود دارند که می‌توانند شدت و تکرار علایم بیماری MS را کاهش دهند.

و نیز بعضی از انواع داروها می‌توانند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

سایر داروها می‌توانند:

حملات بیماری را کوتاه کنند

علایم و مشکلات MS را بهبود بخشند(مانند درد، مشکلات ادراری و خشکی ماهیچه‌ها)

درمان خانگی ام اس با تغییر سبک زندگی

مواردی که در مورد سبک زندگی در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند به شما در زندگی با MS کمک کنند، این نکات شامل:

باندازه کافی استراحت نمایید، اینکار باعث می‌شود کم‌تر احساس ضعف و خستگی نمایید.

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

ورزش کنید، انجام مرتب ورزش و فعالیت بدنی از جمله ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، کاهش وزن و سایر فعالیت‌های متعادل به شما در تقویت عضلات، مثانه و روده و همچنین حفظ تعادل شما کمک می‌نماید.بهتر است بدنتان را خنک کنید، بعضی اوقات شدت بیماری MS با گرم شدن بدن افزایش می‌یابد. با ریختن آب خنک روی خود، شنا در آب خنک و خوردن نوشیدنی‌های خنک بدنتان را خنک نمایید.

بیماری ام اس را بیشتر بشناسیم

به گزارش جسارت از سایت دکتر ظهرابی ام.اس (M.S) بیماری مزمنی است که در آن سلولهای ایمنی اشتباها و بطور غیر عادی به پوشش و غلاف سلولهای عصبی ( میلین ) در مغز و نخاع حمله کرده و علائم متنوعی از قبیل ضعف عضلانی و سفتی ، اختلال تعادل ، و هماهنگی قسمتهای مختلف بدن ، کرختی ، مشکلات روحی و خلقی ، و تاری دید را پدید می آورد .به دلایل نامعلومی ، بیشترین قربانیان بیماریهای خود ایمنی ( 75% )را زنان تشکیل می دهند . نکته ی جالب دیگر اینکه سیر و پیشرفت بیماری در مردان مبتلا سریعتر از زنان است!شایعترین سن ابتلاء به MS در هر دو جنس مرد و زن ،بین 40-50 سالگی بوده ، زنان سفید پوست شانس ابتلاء بیشتری از زنان سیاه پوست دارند.میزان ابتلاء به MS درخلال سالهای 1980-1990 در میان زنان بیش از 50 % رشد داشته است ، در حالیکه این میزان در مردها تفاوتی نکرده است.این مسئله و اینکه میزان بیماریهای خود ایمنی در خانمها شایعتر از اقایان است زمینه ی تحقیقات وسیعی را در پیش روی محققین قرار داده است.علت شیوع بیشتر این بیماری در زنان نسبت به مردان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ام اس , بیماری ام اس ، درمان ام اس , علائم ام اس , بیماری ام اس چیست

علائم MS معمولا در طول بارداری کاهش می یابد ولی در طول سه ماهه ی اول پس از زایمان شدت بیشتری به خود می گیرند!آنچه تقریبا مسلم است اینست که تفاوتهای هورمونی نقش قابل توجهی در تفاوت شیوع این بیماری در دو جنس دارند ولی تفاوتهای ژنتیکی و تمایلا ت خانوادگی نیز در این زمینه حائز اهمیتند. برای مثال شانس ابتلاء به بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس یا آرتریت روماتوئید در خواهر یک بیمار مبتلا به بیماری MS بیشتر از سایرین است.یک مطالعه ی انجام شده در اروپا نشان داده است که تزریق ماهیانه ی اینترفرون بتا یک آ بصورت زیر پوستی در ابتدای تشخیص MS موجب کاهش عوارض و سرعت پیشرفت این بیماری خواهد شد. اما هنوز راه زیادی برای قطعیت این مسئله در پیش روست.مطالعه ی دیگری نیز نشان داد که تزریق داخل وریدی ایمونوگلوبولین(I.V.I.G) پس از اولین علائم MS احتمال بروز حالات پیشرفته ی این بیماری را کاهش می دهد و مشخصا عوارض مغزی آن را کاهش می دهد.

خوردن رژیم غذایی مناسب، چراکه رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما در حفظ تناسب اندام، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان‌ها کمک نماید.

استرس‌ تان را کاهش دهید، چرا که استرس می‌تواند شدت بیماری‌تان را افزایش دهد و مضر است .

با توجه به نکات فوق دوره بیماری را برای خود راحتتر کنید.

بیماری های عصبی مثل بیماری MS و یا سردرد میگرنی می تواند از عوامل زنگ زدن گوش باشد

بیشتر بخوانید : ایدزسرطانهپاتیتجذاماوتیسم