عدلی لا

اس ام اس و جوک طنز

عدلی لا

اس ام اس و جوک طنز

زخم بستر

زخم بستر

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد علت و درمان زخم بستر چیست+مراقبت های پرستاری و درمان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.باید بدانید که مشکل زخم بستر اغلب در نقاط باسن، شانه، پوست، در امتداد ستون فقرات، پشت دست و یا کمر، پاشنه، مچ پا و یا پوست پشت زانو اتفاق می افتد . در این پست از مجله پزشکی آسان طب چند مورد از راههای درمان زخم بستر در خانه را برایتان بیان می کنیم.

درمان زخم بستر در خانهدرمان زخم بستر در خانه

۱- درمان زخم بستر در خانه با آلوئه ورا

برای درمان زخم بستر از آلوئه ورا استفاده کنید. طبق بررسی های بدست امده آلوئه ورا خواص تسکین دهندگی دارد و می تواند به بهبود زخم کمک کند. همچنین آلوئه ورا سبب رطوبت رسانی به پوست آسیب دیده خواهد شد. این عامل باعث بهبود سریع زخم می شود.

برای این کار کافیست ابتدا آلوئه ورا را برش بزنید و سپس ژله داخل آن را بر روی منطقه زخم شده بمالید. به مدت چند دقیقه به آرامی مالش دهید. اجازه دهید تا ژله روی منطقه آسیب دیده خشک شود، سپس با یک پارچه مرطوب تمیز آن منطقه را تمیز نمایید. این کار را سه بار در روز تکرار نمایید تا نتیجه ان را ملاحظه کنید.

۲- درمان زخم بستر در خانه با روغن نارگیل

برای درمان زخم بستر از  روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل دارای اسید های چرب است . در نتیجه می تواند پوست را سالم نگه دارد و آن را از آسیب های ناشی از فشار حفظ کند.

 پیشنهاد آسان طب : روشهای پیشگیری و مراقبت از زخم بستر

همچنین ماساژ  روغن نارگیل بر روی بدن باعث بهبود گردش خون خواهد شد. روغن نارگیل را برای درمان زخم بستر ، به آرامی در نقاط آسیب دیده و اطراف آن مالش بدهید تا روغن به عمق پوست نفوذ کند. توجه داشته باشید وقتی در حال مالش دادن هستید فشاری بر روی زخم وارد نکنید.

۳- درمان زخم بستر در خانه با تغییر موقعیت

برای درمان زخم بستر  موقعیت شخص را عوض کنید.  تغییر موقعیت بدن، می تواند بدن را از استرس و فشار بر روی پوست که باعث تحریک زخم می شود را کاهش دهد. همچنین خطر ابتلا به زخم جدید را کاهش می دهد.

۴-درمان زخم بستر در خانه با استفاده از آب شور

برای درمان زخم بستر از آب شور استفاده کنید.  زخم هایی که به درستی پاک و تمیز نمی شوند بیشتر در معرض عفونت و التهاب هستند. آب شور مایع اضافی را کاهش می دهد همچنین پوست مرده و شل را نابود می سازد. برای تهیه این آب شور، ۲ قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب مخلوط نمایید و بگذارید تا بجوشد سپس اجازه دهید تا خنک شود. این یک راه حلی برای تمیز کردن زخم است. این کار را روزی چند بار تکرار نمایید.

 ۵-درمان زخم بستر در خانه با زردچوبه

برای درمان زخم بستر از زردچوبه استفاده کنید. به گزارش آسان طب زردچوبه برای تسریع روند بهبود زخم بستر موثر است. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی است. در نتیجه می تواند به مبارزه با عفونت بپردازد. برای این منظور ابتدا آن منطقه را با آب شور تمیز کنید. پودر زردچوبه را به اندازه کافی روی زخم بریزید به طوری که کل زخم را پوشش دهد سپس آن منطقه را با پانسمان تمیز پوشش دهید. برای درمان سریع، این کار را سه بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید ۲ بار در روز شیر زردچوبه گرم بنوشید.

۶-درمان زخم بستر در خانه با عسل

برای درمان زخم بستر از عسل استفاده کنید. طبق بررسی های بدست امده عسل دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی و همچنین تسکین و بهبود زخم می شود. این عامل باعث کاهش خارش، تسریع بهبود و تسکین درد می شود. عسل همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. برای این کار یک مخلوط مساوی از عسل و شکر تهیه کنید. این مخلوط را به طور ضخیم در منطقه آسیب دیده بدن قرار دهید سپس با یک پانسمان تمیز آن را پوشش دهید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید. پس عسل را برای رفع زخم بستر و بهبود آن فراموش نکنید.

پیشینه
مدیریت زخم‌های فشاری (pressure ulcers) شامل مداخلات متعددی است که شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات تسکین فشار از جمله جابه‌جا کردن بیمار، تا درمان‌های دربرگیرنده اعمال جراحی ترمیمی (reconstructive surgery) می‌شوند. این قبیل از جراحی‌ها ممکن است در مورد زخم‌های سرکش (recalcitrant wounds) زمانی که کل ضخامت پوست از دست رفته و ساختارهای عمیق‌تر از جمله فاشیای پوشاننده ماهیچه‌ها (muscle fascia) و حتی استخوان نیز در معرض آسیب قرار می‌گیرند، مورد استفاده قرار گیرند. عمل جراحی به طور معمول شامل دبریدمان زخم (wound debridement) به همراه جایگزینی بافت صدمه‌دیده با بافت جدید در محل ایجاد زخم است. در حالی که جراحی ترمیمی یک روش قابل قبول از مدیریت زخم است، مزایا و مضرات این جراحی در مقایسه با روش‌های درمانی غیرجراحی، یا رویکردهای جراحی بدیل شفاف نیستند.
اهداف
بررسی اثرات جراحی ترمیمی برای درمان زخم‌های فشاری (مرحله II یا مراحل بالاتر)، مقایسه جراحی با عدم جراحی یا مقایسه اشکال بدیل جراحی در محیط‌های مختلف ارائه مراقبت‌های درمانی.
روش های جستجو
ما تعدادی از پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی را برای شناسایی گزارش‌های مربوط به کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و بالینی مرتبط به جست‌وجو پرداختیم (جست‌وجو در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶) که عبارت بودند از: پایگاه ثبت تخصصی گروه زخم در کاکرین (Cochrane Wounds Specialised Register)؛ CENTRAL؛ MEDLINE؛ EMbase و CINAHL. ما همچنین ۳ پایگاه ثبت کارآزمایی‌های بالینی و فهرست منابع مطالعات مروری نظام‌مند مرتبط، متاآنالیز‌ها (meta-analysis) و گزارش‌های مربوط به ارزیابی تکنولوژی سلامت را مورد جست‌وجو قرار دادیم.
معیارهای انتخاب
کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل شده منتشر نشده و منتشر شده‌ای که به بررسی جراحی ترمیمی در درمان زخم‌های فشاری پرداخته بودند.
گردآوری و تحلیل داده‌ها
۲ نویسنده مطالعه مروری به صورت مستقل به انتخاب مطالعات پرداختند. ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که ۲ نویسنده مطالعه مروری خطر سوگیری (Bias) را نیز بررسی کرده و داده‌های مربوط به مطالعات را استخراج کنند.
نتایج اصلی

ما هیچ مطالعه‌ سازگار را با معیارهای شایستگی برای ورود به مطالعه مروری، یا مطالعه ثبت شده‌ای که نقش جراحی ترمیمی را در مدیریت زخم‌های فشاری مورد بررسی و مداقه قرار داده باشد، شناسایی نکردیم.

سالیان دراز است که بروز زخم بستر در بیماران بستری در تخت به عنوان یکی از مشکلات عمده حرفه پرستاری مطرح می باشد. به منظور تعیین عوامل خطر زخم بستر ضمن انجام تحقیقی بر روی ۶۹۴ بیمار، مشاهده شد که ۷۱ نفر به زخم بستر مبتلا شده بودند. این بیماران به طور معنی داری بیش از سایرین در تخت بستری بوده، مشکلات پزشکی بیشتری داشته و سطح هموگلوبین و آلبومین سرم آنها کمتر از حد طبیعی و میزان گلبول سفید سرم آنها بالاتر از حد طبیعی بوده است.

این پژوهش با هدف تعیین میزان بروز زخم بستر و عوامل مؤثر بر ایجاد آن در بیماران بستری در بخش های داخلی، جراحی و اورتوپدی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده است و ۶۰۲ بیمار بستری در بخش های داخلی – جراحی و اورتوپدی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز نمونه های این پژوهش را تشکیل داده اند.

نتایج نشان داد که میزان بروز زخم بستر بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱/۱۹% بوده است که شایع ترین آنها از نوع درجه دو بود. میزان ابتلاء در بخش داخلی ۶/۲۸ درصد و میزان ابتلاء در بخش جراحی عمومی ۹/۱۲ درصد بود (۰۰۱/۰ P< ) . میانگین سنی مبتلایان به زخم بستر ۶/۵۲ سال (۰۰۱/۰ P< ) بود . بیشترین منطقه مستعد زخم بستر ، ناحیه ساکروم ( ۷/۸۱% ) تعیین گردید. میزان بروز زخم بستر ارتباط معنی داری با میزان رطوبت پوست، وضعیت دفع ادرار، سطح هوشیاری، توانایی تحرک و دفعات تغییر وضعیت بیمار، وضعیت تغذیه و سطح سلامت پوست نشان داد. وجود نارسایی قلبی، سطوح پائین هموگلوبین، هماتوکریت و آلبومین نیز ارتباط معنی داری با بروز زخم بستر داشت. همچنین بین بروز زخم بستر و فشار خون سیستول یک بالای ۱۳۰ و زیر ۹۰ میلی متر جیوه ارتباط معنی داری نشان داد ه شد (۰۲۸/ P= ) .

در این مطالعه با عنایت به بالا بودن درصد بروز زخم بستر و تائید وجود همبستگی بین بسیاری از عوامل موثر با بروز زخم بستر، به نظر می رسد که قبل از ابتلاء بیماران به زخم بستر شناسایی عوامل خطر در آنها با استفاده از معیارهای مناسب ضروری است. علاوه بر این پیشنهاد می شود که در هر بخش با توجه به نوع بیماران بستری به طور مجزا عوامل مستعد کننده زخم بستر مورد بررسی قرار گیرند.

زخم بستر چیست؟

به آسیب وارد شده به قسمتی از پوست و بافت است که معمولاً در اثر نشستن یا خوابیدن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت ایجاد می‌شود و در ابتدا به صورت قرمزی یا زخم بسیار کوچک دیده می‌شود.

چه افرادی در معرض ابتلا به زخم بستر هستند؟

اشخاصی که مدت زمان طولانی در رختخواب یا صندلی چرخدار هستند. کسانی که بدون کمک دیگران قادر به حرکت و تغییر وضعیت بدنشان نیستند مثل افرادی که در کما هستند یا دچار شکستگی شدید ران شده‌اند یا مبتلا به فلج اندام‌های تحتانی، فلج هر چهار اندام و فلج نیمه بدن هستند. افرادی که کنترل ادرار و مدفوع ندارند.

محل‌های مستعد زخم بستر چه نواحی هستند؟

غالباً بخش‌های استخوانی که چربی کمتری برای محافظت دارند و فشار بیشتری بر آن‌ها اعمال می‌شود مانند لگن، ستون مهره‌ها، قسمت تحتانی کمر، شانه ها، آرنج، سرین‌ها، قوزک و پاشنه پا مستعدتر هستند.

نکات اساسی برای پیشگیری از زخم بستر

– پوست روزانه شستشو شود و با حرکت آهسته خشک شود و از صابون و مواد شیمیایی استفاده نشود.

– برای جلوگیری از خشک شدن پوست بلافاصله پس از حمام یا شستشو از یک کرم مرطوب کننده استفاده شود.
– رژیم غذایی مناسب (پُرپروتئین، پُرکالری) و حاوی ویتامین‌های C.E و کلسیم باشد.
– رطوبت زیاد سبب افزایش احتمال آسیب پذیری پوست می‌شود. این رطوبت ممکن است ناشی از تماس مستقیم با عرق ادرار، مدفوع یا ترشحات زخم باشد بنابراین لباس و ملحفه باید تمیز و خشک باشد.
– وضع پوست حداقل یک بار در روز بررسی شود و هر دو ساعت یک بار تغییر وضعیت داده شود. در صورت امکان از تشک مواج استفاده شود.
– هنگام جابه جایی و کشیدن بیمار روی سطح رختخواب یا صندلی بهتر است سطح بدن فرد از روی رختخواب بلند شود.
– به هنگام قرار گرفتن به پهلو، از خوابیدن مستقیم روی استخوان ران پرهیز شود و سنگینی بدن روی قسمت گوشتی ران قرار گیرد.
– برای جلوگیری از سُرخوردن به طرف داخل بستر سر را بیش از ۳۰ درجه بالا نیاورید. (به جز هنگام تغذیه و تا یک ساعت پس از آن)
– زمانی که بیمار به پشت خوابیده است از یک بالشتک نرم در زیر پا در قسمت وسط ساق تا قوزک استفاده شود تا زانو و پاشنه پا‌ها بالاتر از سطح بستر قرار گیرند.
انجام نرمش‌های روزانه به صورت
نرمش‌های کششی سبب افزایش جریان خون و کاهش احمال زخم بستر می‌شود. در انجام این ورزش‌ها می‌توان از فیزیوتراپیست

کمک گرفت.

– ملحفه عاری از ذرات و مواد زاید باشد.
– ملحفه بیمار صاف و عاری از چین و چروک باشد.
– ناخن‌های بیمار کوتاه شود و از زیورآلات استفاده نشود.
– ماساژ نقاط تحت فشار به تسهیل جریان خون بیمار کمک می‌کند.
– استفاده از تشک‌های مواج نیز به پیشگیری از زخم بستر کمک می‌کند.نکات مهم در مورد زخم فشاری

در صورتی که زخم بستر ایجاد شده است برای مراقبت از آن به نکات زیر توجه کنید:

– هر ماده شیمیایی که برای چشم زیان آور باشد برای زخم فشاری نیز زیان آور است.
– برای ماساژ، مطلقاَ از هیدروکسید آلومینیوم یا شیر منیزی استفاده نکنید، چون پوست را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند.
– نواحی قرمز شده روی سطح استخوان‌های برجسته را ماساژ دهید.
– مطلقاً از پودر تالک استفاده نکنید. زیرا علاوه بر خشک کردن پوست، منافذ آن را نیز مسدود می‌کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.