در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد آموزش سئو داخلی+جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.
مراحل بهینه سازی داخلی سایت برای موتورهای جستجوگر
آموزش سئو داخلی
مراحل سئو داخلی به شرح زیر می باشد.
بهینه سازی آدرس url صفحات
۱- بهینه سازی آدرس صفحات و استفاده از آدرس های SEO-Friendly
طبق گفته ی گوگل، ۳ تا ۵ کلمه اول در آدرس صفحه، ارزش و اهمیت بیشتری از نظر سئو دارند. پس سعی کنید در آدرس صفحات خود را مختصر و مفید نگه دارید.
به این مثال توجه کنید:
sitestory.net/index.php?option=com_content&view=article&layout=view&id=126
sitestory.net/kb/سئو/آموزش-سئو/۱۲۶-سئو-داخلی-سایت-on-page-seo.html
هر دوی این آدرس ها به یک صفحه منتهی می شوند. اما اولی بسیار طولانی و زشت است و دومی مختصر، مشخص و واضح. مشخصا ما دومی را برای سئو به شما پیشنهاد می کنیم که البته مزایای دیگری هم از نظر تجربه کاربری و زیبایی ظاهر سایت شما دارد.
بحث دیگر در مورد بهینه سازی آدرس صفحه، وجود کلمات کلیدی در آن است. یعنی فقط و فقط کلمات کلیدی هدف در آن وجود داشته باشند چرا که این مساله باعث کوتاه شدن آدرس و دادن سیگنال “مرتبط بودن” و کیفیت بالای محتوای صفحه به گوگل است.
مثلا
sitestory.net/سئو-بهینه-سازی-سایت
را با
sitestory.net/سئو-سئوی-سایت-سئو-بهینه-سازی-سایت-گوگل-بالاآوردن-در-گوگل
یا
sitestory.net/post-10
و از این قبیل مقایسه کنید تا به طور کامل، منظور این بخش را متوجه شوید.
بهینه سازی تگ عنوان یا Title برای سئوی سایت و همچنین تگ های H1, H2,…
۲- عنوان یا همان تگ تایتل را با کلمات کلیدی هدف شروع کنید.
مطلع باشید که تگ تایتل یا عنوان در سئو، مهم ترین بخش سئوی داخلی سایت است.
در حالت کلی، هرچقدر یک کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد، ارزش بیشتری به آن داده می شود
البته همیشه لازم نیست که عنوان صفحه را با کلمه کلیدی شروع کنید. اما اگر کلمه ای وجود دارد که هدف اصلی سئو سایت شماست، سعی کنید آن را در اوایل تایتل صفحه خود قرار دهید.
۳- از کلمات و عبارات ارزش دهی برای سئو تایتل خود استفاده کنید.
اضافه کردن کلماتی مانند “بهترین”، “۲۰۱۷”، راهنمای کامل”، نقد و بررسی” و موارد دیگری از این قبیل، می تواند ترافیک بالایی را وارد سایت شما کند.
سود دیگری که در این کار نهفته است، پیدا کردن رتبه خوب برای کلمات و جستجو های عبارات طولانی در گوگل است.
۴- عنوان پست ها و صفحات خود را در داخل تگ H1 قرار دهید.
تگ H1 در واقع تیتر اصلی صفحه شماست. بیشتر سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس و جوملا، این کار را انجام می دهند. اما ممکن است با توجه با قالب سایتی که از آن استفاده می کنید، در این مساله تغییراتی به وجود بیاید.
گاهی وقت ها، قالب سایت اگر سئو نشده باشد و خصوصا اگر تگ ها در آن بهینه سازی نشده باشند، قالب تنها به بزرگ کردن سایز نوشته عنوان بسنده کرده و آن را داخل هیچ تگ هدر قرار نمی دهند.
حتما سری به کد صفحات سایت خود بزنید تا از این مساله اطمینان پیدا کنید.
۵- سر تیتر های دیگر را در تگ H2 قرار دهید.
تگ H2 در واقع نشان دهنده زیر تیتر های عنوان صفحه شماست. مثلا در این صفحه راجع به سئوی داخلی صحبت شده و یکی از تگ های H2 آن با عنوان “مراحل بهینه سازی داخلی سایت” در نظر گرفته شده است.
در هر دو موارد H1 و H2، کلمات کلیدی و هدف این صفحه وجود دارند.
نکته طلایی: همیشه سعی کنید در زیر هر تگ هدینگ اعم از H1, H2 و یا H3 لااقل یک نیم خط متن وجود داشته باشد و تا حد ممکن آن متن با خود هدینگ مرتبط باشد.
توضیحات متا یا meta description
۵٫۱- استفاده از توضیحات متای با کیفیت و خوب در صفحه
توضیحات متا یا متا دسکریپشن meta description، همان متنی است که در بخش head از HTML صفحه قرار می گیرد.
این متن کوتاه که در صفحه قرار می گیرد، در جستجوی گوگل در زیر آدرس صفحه قرار می گیرد.
طبق استاندارد گوگل، این بخش نمی تواند بیشتر از ۱۵۵ تا ۱۶۵ کارکتر باشد.
این متن به تازگی در دسامبر ۲۰۱۷، می تواند
بیشتر هم باشد. گوگل با آنالیز هایی که مبتنی بر الگوریتم های خود انجام
می دهد، تا ۳۲۵ کارکتر را در آنجا نمایش می دهد.
با استفاده از توضیحات متای مناسب و مرتبط با متن، کیفیت محتوای صفحه را افزایش دهید و از کلمات کلیدی در ان استفاده کنید.
بروزرسانی ۱۴ می ۲۰۱۸
در تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۸، دنی سالیوان @dannysullivan در یک توییت اعلام کرد که تعداد کارکتر های توضیحات متا، به صورت متوسط از گذشته کمتر شده است و وابسته به این است که الگوریتم های چه تشخیصی (درباره مفید بودن صفحه مورد نظر) داشته باشند.
بهینه سازی استفاده از کلمات کلیدی هدف در محتوا
۶- کلمه کلیدی هدف خود را حداقل یک بار در ابتدای متن بیاورید.
برای سئوی داخلی صفحه سایت، حتما باید اولین کلمه همان مورد هدف ما باشد؟ خیر
منظور از به کار بردن کلمه در ابتدا، استفاده از آن در حدود ۱۰۰ کلمه اول است.
این کاری است که معمولا انجام می شود. اما گاهی اتفاق می افتد که برای متنی، مقدمه ای طولانی می نویسیم تا پیش از رسیدن به موضوع اصلی، ذهن مخاطب را آماده کنیم. باید سعی کنیم تا مقدمه ای که می نویسیم، خیلی طولانی نباشد تا از به تعویق افتادن استفاده از کلمه کلیدی و هدف اصلی، جلوگیری کنیم.
تاثیر ظاهر و ریسپانسیو بودن صفحات در رتبه سایت در گوگل
۷- استفاده از طراحی ریسپانسیو ( واکنشگرا ) برای سایت
گوگل با قاطعیت اعلام کرده که سایت هایی که با سایز های مختلف صفحه نمایش مخصوصا موبایل سازگار نیستند را در نتایج به پایین می فرستد. این اتفاق اولین بار در سال ۲۰۱۵ افتاد ولی در همان ابتدا نتیجه قاطعی نداشت و خیلی سایت ها که ریسپانسیو نبودند، از نظر سئو آسیبی ندیدند و رتبه های قبلیشان را حذف کردند.
من این را “فرصت دادن توسط گوگل به کاربران برای اصلاح ظاهر سایتشان” می دانم. چرا که بعد از چند ماه، به آرامی تغییر در نتایج شروع شد و سایت هایی که ریسپانسیو نبودند به آرامی رتبه های خوب خود را از دست دادند.
اهمیت ریسپانسیو بودن در سئو چیز کمی نیست و باید از همان ابتدای طراحی سایت یا انتخاب قالب سایت، مورد توجه باشد.
به علاوه، موتور جستجوی Bing، هنگام جستجو با موبایل در زیر نتایجی که صفحات آن ها، Mobile friendly هستند، برچسبی می زند که نشان دهنده خوب باز شدن آن صفحات بر روی دستگاه های موبایل است.
همچنین اخیرا گوگل شروع به ایندکس کردن صفحات موبایل با اولویت بیشتر یا Mobile-first indexing کرده است به این ترتیب که صفحات سایت شما در صورت ریسپانسیو یا mobile friendly بودن، در جستجو هایی که از دستگاه های موبایلی انجام می شود، زودتر ایندکس می شوند و تمام این ها، به اهمیت تاثیر بهینه بودن صفحات سایت برای موبایل بر سئو داخلی، می افزاید.
ارزش و اهمیت لینک برای گوگل؛ لینک های داخلی و خارجی چه تاثیری در سئو دارند؟
۸- استفاده از لینک های خارجی یا external linking در داخل صفحات
اشتباه بزرگ بسیاری از همکاران سئو کار این است که نه تنها به این مورد توجه نمی کنند، بلکه آن را مضر می دانند. دلیل آن ها هم این است که “با این کار ما به سایت رقیب خود ارزش می دهیم.”.
بله این مساله درست است. سایتی که به آن لینک می شود مطمئنا از این اتفاق سود می برد. اما سود بیشتری به سایت شما می رسد و آن این است که:
با لینک کردن خارجی به سایت دیگری که
درباره موضوع شما صحبت می کند، به گوگل نشان می دهیدکه شما هم مطلب خوب و
کاملی درباره آن موضوع نوشته اید و به عبارت دیگر، محتوای صفحه شما مرتبط و
با کیفیت است.
با این کار محبت خود را به سایتی که به آن لینک داده اید نشان می دهید و شاید آن ها هم به شما لینک بدهند D:
البته مورد دوم در ایران خیلی اتفاق نمی افتد. ( خوشحالم در بروزرسانی این
مقاله در مرداد ۹۶ به اطلاعتان برسانم که لینک دادن به سایت های دیگر، به
آرامی با افزایش دانش سئو در جامعه وب مستر های ایرانی، رو به رشد است. )
۹- استفاده از لینک های داخلی
لینک دادن داخلی در سئو داخلی سایت خیلی ارزشمند است. حدود ۲ تا ۵ لینک در هر پست بدهید.
ک صفحه از ویکی پدیا، مثلا ۵۰ عدد لینک داخلی دارد و دلیل آن هم روشن است. آن ها ویکی پدیا هستند ! دارای میلیون ها محتوا و اعتبار دامنه Domain Authority 100% که این امکان را برایشان فراهم می کند.
لینک دادن داخلی به صورت مرتبط از پست ها و صفحات سایت به سایر پست ها و صفحات مختلف، خیلی خوب است !
۹٫۱- مکان قرارگیری لینک ها داخل صفحات
شاید دانستن این نکته که مکان قرارگیری لینک ها در داخل صفحات وب در تعیین اهمیت لینک مورد نظر تاثیر گزار است، ابتدا کمی عجیب به نظر برسد.
ما وبسایت های زیادی را می بینیم که در پایین صفحات خود و در تگ footer تعدادی لینک قرار می دهند. این لینک ها می توانند داخلی یا خارجی باشند اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که این گونه لینک ها، اساسا بی ارزش هستند و به جز امکان تاثیر گزاری در رابط کاربری و UX، در سئو فایده دیگری ندارند.
از قرار دادن لینک های مهم خود در بخش هایی مانند footer و aside خودداری کنید.
تاثیر سرعت سایت در سئوی داخلی صفحه
۱۰- افزایش سرعت باز شدن صفحات برای سئو
گوگل در این پست علنا اعلام کرده که سرعت باز شدن سایت و صفحات سایت، تاثیر مستقیم در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو و بهبود سئو دارد. بهینه سازی سرعت سایت، شامل موارد فراوانی می شود که به زودی در یک پست جداگانه کاملا مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و تمامی روش های بالا بردن سرعت بارگزاری صفحات وب، برای بهبود سئو بحث می شود.
سعی کنید به هیچ وجه صفحات سایت برای باز شدن بیشتر از ۴ ثانیه زمان نگیرد !
به صورت خیلی مختصر با کم کردن حجم تصاویر و کاهش حجم تصاویر به صورتی که هیچ افت کیفیت محسوسی نداشته باشند، استفاده از شبکه تحویل محتوا ( CDN )، استفاده از سرویس هاستینگ سریع و قدرتمند و بسیاری موارد دیگر، می توانید تغییر رتبه محسوسی در رتبه سایت خود ببینید. این یکی از موارد بسیار مهم در سئو داخلی صفحات سایت است و من شخصا اولین کاری که در آنالیز سایت انجام می دهم، بررسی سرعت باز شدن سایت است.
به عنوان یک ابزار بسیار مفید در سنجش سرعت باز شدن سایت خود می توانید از GTmetrix.com استفاده کنید و توصیه های بی نظیر آن برای سئوی داخلی سایت خود بهرهمند شوید.
CDN ها و افزونه های کش، تاثیر مثبت و خوبی در سرعت باز شدن صفحات دارند. اما بزرگ ترین عامل تعیین کننده سرعت سایت و در نتیجه آن، یکی از عوامل مهم در سئو داخلی سایت، هاستی است که از آن استفاده می کنید. مطمئنا نباید از یک هاست معمولی انتظار داشته باشید تا برایتان معجزه کند. اما استفاده از یک سرور مجازی اختصاصی برای میزبانی سایت خود یا یک هاست درجه ۱، معجزه می کند !
من در سایت استوری از SiteGround استفاده می کنم. یک هاست اختصاصی فوق العاده که سیستم های کش و بهینه سازی شده مخصوص برای وردپرس و جوملا دارد.
آموزش سئو داخلی
استفاده از کلمات هم معنی کلمه کلیدی هدف در صفحه
۱۱- سود بردن از کلمات کلیدی LSI یا هم معنی
کلمات کلیدی LSI عباراتی هستند هم معنی کلمه کلیدی هدفی که در صفحه به کار برده اید. گوگل از این کلمات استفاده می کند تا بفهمد آیا محتوای صفحه مرتبط و درست هست یا خیر.
مثلا فرض کنید در این صفحه که عنوان آن “سئو داخلی سایت” است، از عباراتی مانند “لینک”، “سرعت”، “کلمه کلیدی”، On-page SEO و غیره استفاده نشده باشد.
مانند این است که فردی در یک سخنرانی درباره خواص لیموشیرین، اصلا عبارات ویتامین ها، فیبر و سایر مواردی که از نظر معنایی با عنوان سخنرانی مرتبط هستند را استفاده نکند !
به این عبارات که از نظر معنایی به کلمه کلیدی هدف صفحه نزدیک هستند، LSI گفته می شود.
توصیه اکید این است که اگر احیانا در محتوای صفحه ای که از نظر سئوی داخلی رویش کار می کنید، آنقدر غرق در گنجاندن کلمات کلیدی در آن شده اید که کاملا از LSI غافل شده اید، حتما نظر خود را تغییر دهید و به فکر استفاده از کلمات کلیدی LSI باشید.
۱۲- سئو عکس ها و تصاویر سایت؛ نه فقط برای بالا آوردن تصاویر، بلکه در جستجوی web
در حالت کلی و به عنوان یه توصیه بسیار مهم و کاربردی، همیشه سعی کنید در داخل صفحه، یک یا دو تصویر و عکس مرتبط داشته باشید. این کار به دلایل نسبتا نا معلومی، توجه ربات های گوگل را به صفحه وب شما بیشتر جلب می کند.
طبق یک بررسی توسط سایت استوری، سایت هایی که در صفحات داخلی آن ها، از حداقل یک عکس استفاده کرده اند، قابلیت ورود به صفحه اول را دارند و سایت هایی که تصویری در داخل آن ها وجود ندارند، سخت تر به صفحه اول گوگل می رسند.
این مساله شاید خیلی توجه سئو کاران محترم را جلب نکند. معتقدیم که به سختی می توان باور کرد که وجود یک عکس در داخل صفحه چقدر به سئوی داخلی سایت ارزش بالاتری می دهد. همچنین در استفاده از تصاویر برای سئو داخلی سایت، به موارد زیر دقت کنید.
داشتن image alt: یک ویژگی برای عکس است که موجب می شود، ربات های گوگل و سایر موتور های جستجوگر، معنی و محتوای عکس را متوجه بشوند.
داشتن ابعاد: ابعاد عکس یک ویژگی مهم در سرعت باز شدن عکس است.
عکس به همان اندازه ای که در صفحه استفاده شده، به همان سایز باشد. بسیاری
از قالب های سایت ابعاد تصاویر را خودشان تنظیم می کنند. بهتر است اگر این
اتفاق می افتد، ما نیز عکس را به همان اندازه ای که بارگزاری می شود، در
سایت قرار دهیم.
در نامگذاری عکس دقت کنید. از آن جا که اکثر سرور های لینوکس، قابلیت
پشتیبانی از فایل های با نام فارسی را ندارند، بهتر است به عنوان نام عکس،
عبارت مناسبی به انگلیسی در صفحه در نظر بگیرید. نامی متناسب با موضوع و
محتوای آن.
تولید و بهینه سازی محتوای مناسب برای بهینه سازی داخلی سایت
۱۳- محتوای مناسب: نه طولانی، نه کوتاه، نه پر از کلمه کلیدی هدف، نه بدون آن
تولید محتوای مناسب، مهم ترین و مهم ترین و مهم ترین بخش سئو داخلی صفحه است.
محتوایی با طول مناسب تولید کنید. بهترین
تعداد کلمات برای محتوا بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه است. البته کمی بیشتر و کمتر
آن خیلی تفاوتی ایجاد نمی کند.
کلمات کلیدی هدف خود را به تعداد مناسب به صورت اصلی خود ( بدون تغییر و زیاد و کمتر کردن کلمات و پسوند و پیشوند های دیگر )، با مدل های مختلف ( با اضافه کردن کلمات مناسب و توضیحی ) و اضافه کردن پسوند و پیشوند های مناسب به کار ببرید.
حواستان به کلمات کلیدی LSI باشد.
از عبارات هم معنی ( مثلا سئو به جای بهینه سازی برای موتور های جستجو و بلعکس ) استفاده کنید.
۱۴- بهینه سازی زمان درگیر کردن مخاطب با صفحه ( Dwell time )
اگر بازدید کننده ای که از طریق موتور جستجو به صفحه سایت شما رسیده است، سریعا دکمه بازگشت مرورگر خود را بفشارد، گوگل این موضوع را چنین برداشت می کند که محتوای خوبی را ندیده و به عبارت دیگر، “به دنبال چیزی که با جستجوی عبارت مورد نظرش بوده، نرسیده”.
به همین دلیل است که گوگل از Dwell Time برای ارزش دهی به محتوا استفاده می کند. خیلی هوشمندانه !
برای دیدن یک راهنمایی خیلی باحال درباره بهینه سازی محتوا برای افزایش تجربه کاربری به لینک قبلی مراجعه کنید.
اما مهمترین مساله در بالا بردن زمان درگیر کردن مخاطب با صفحه چیست؟
معمولا وقتی بازدید کننده ای مطلبی را در گوگل جستجو می کند، شما دوست دارید که به صفحه درستی هدایت شود.
این صفحه درست در خیلی از موارد صفحه دسته یا همان Category فهرست است.
مثلا وقتی نام یک خواننده جستجو می شود، بهتر است که صفحه ای که فهرستی از کلیه آهنگ های آن خواننده را در خود دارد از سایت، بالا بیاید.
مساله مهمتر از تاثیر Dwell time در سئو داخلی
این است که ابتدای متن آنقدر جذاب باشد که بازدید کننده فکر کند “به جز این مقاله، راه دیگری برای رسیدن به هدف نیست” !!!!!!!
من این پست درباره سئو داخلی را اینطوری شروع کردم:
مهم ترین کار در سئو که سایت های بزرگ و موفق آن را رعایت می کنند و دوست ندارند رقبا آن ها را بدانند. در ادامه بخوانید…
به زبان بی زبانی به خواننده می گویم که اگر این مطلب را نخوانید، بیچاره می شوید ! پس همین الان دست به کار شوید و مخاطبان خود را شگفت زده کنید.
۱۵- کیفیت محتوا
مطمئنا از شنیدن این عبارت خسته شده اید ! با وجود اینکه موتور های جستجو راه مستقیمی برای تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بد ندارند، این یکی از اصول بنیادین سئو داخلی سایت است و راه های غیر مستقیم بسیاری برای حل این مشکل دارند. این راه ها شامل:
بازدید کنندگانی که مجددا از سایت دیدار می کنند.
بوکمارک های گوگل کروم ! ( بله تاثیر گذارند. )
زمانی که بازدیدکننده در داخل سایت باقی می ماند.
جستجو های نام برند شما در گوگل ! سایت استوری
در واقع با انتشار یک محتوای خوب و با کیفیت کاری می کنید که بازدید کننده
بخواهد بقیه جواب سوالاتش را هم از سایت شما بگیرد. این حاصل اعتماد
خواننده به مطلب شما و موفقیت کمپین سئو داخلی است.
۱۶- تشویق بازدیدکننده ها به نظر دادن در پست
نظرات در پست ها خیلی موثر نیستند. منظورم از اینکه موثر نیستند این است که “اگر پستی نظرات زیادی داشته باشد، به این معنی نیست که گوگل آن را در نتایج بالاتر نشان خواهد داد.”
بلکه این کمک می کند که از راه های غیر مستقیم، به بهینه سازی سایت کمک شود و اعتبار بیشتری برای صفحه جمع شود.
چند مورد:
افزایش جلب اعتماد خواننده و بازدید کننده به مطلب و در کل وب سایت
افزایش علاقه بازدید کننده با اینکه در آن مطلب نظر بدهد و یا آن را به اشتراک بگذارد.
آموزش سئو داخلی – علمی دانش روانشناسی تعبیرخواب موفقیت مدل مو