عدلی لا

اس ام اس و جوک طنز

عدلی لا

اس ام اس و جوک طنز

خواص بلوبری

خواص بلوبری

خواص بلوبری , خواص بلوبری خشک , خواص بلوبری در بارداری , خواص بلوبری در لاغری 

بلوبری که به نام های زغال اخته آبی، تمشک آبی یا قاراگیله هم شناخته می شود میوه ای تابستانی از سرده ی سیاه گیله است که به رنگ آبی تیره یا بنفش یافت می شود، طعم بلوبری شیرین می باشد.بلوبری (Blueberry) یا زغال‌اخته‌ی آبی میوه‌ی بومی آمریکای شمالی است که تا سال ۱۹۳۰ به اروپا معرفی نشده بود. بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و تُرک‌های غرب گیلان به این میوه‌ی ترش و شیرین قاراگیله می‌گویند.زغال اخته حاوی مقادیر بالای فیبر است که با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مضرات و خواص بلوبری خشک جنگلی در لاغری و بارداری برای پوست در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

گیاه بلوبری

بلوبری گیاهی است که بوته آن می‌تواند بین ۱۰ سانتی‌متر تا ۴ متر طول داشته باشد. بلوبری کشت شده (بلوبری با بوته کوتاه) از بلوبری وحشی ( بلوبری با بوته بلند) کوچک‌تر است. بلوبری، برگ‌های بیضی شکل، تیز همیشه سبزی دارد که طول آن‌ها ۸-۱ سانتی‌متر است. گل‌های آن سفید، قرمز یا صورتی کمرنگ هستند و شکلی شیپوری دارند. میوه بلوبری نیز قطری به اندازه ۶-۵ میلی‌متر دارد. بلوبری‌های نارس، سبز هستند و بعد به رنگ قرمز و زمانی که کاملا برسند، به رنگ بنفش تیره درمی‌آید.

خواص بلوبری برای سرطان

مطالعات نشان می‌دهند که بلوبری مقدار بالایی آنتی اکسیدان دارد و قادر است از تکثیر سلول‌ها جلوگیری کرده و خطر سرطان‌های دهان، سینه، روده و پروستات را کاهش دهد. این مطالعات از عصاره‌های مختلف بلوبری استفاده کردند اما دریافتند که بلوبری بیشترین تاثیر را بر سلول‌های سرطان روده بزرگ و سینه می‌گذارد. یک مطالعه دیگر نیز تلاش کرد تا ترکیب ضد سرطان را در بلوبری بیابد. نتایج نشان داد که بلوبری دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونول، تانین، فنولیک اسید و آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ها بیشترین تاثیر را در جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی دارند.

طبیعت بلوبری

طبیعت بلوبری سرد و خشک می باشد. زغال اخته حاوی مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین E، آهن، مس، روی، پتاسم، منگنز، ترکیبات فنلی مانند کورستین، کپسفور، میریستین و اسید کلروژنیک و آنتی اکسیدان آنتوسیانین است. بلوبری تازه را برای تهیه سالاد میوه، شربت و کوکتل بلوبری، ژله بلوبری، مربای بلوبری، کیک و پای بلوبری و بلوبری خشک را به عنوان نوعی خشکبار مانند آلبالو خشک مصرف می کنند.

بلوبری و آلزایمر

این باور وجود دارد که مصرف بلوبری نقش مهمی در به تعویق انداختن پیشرفت بیماری‌های تباهی عصبی مانند آلزایمر ایفا می‌کند. مطالعات زیادی تاثیر مثبت مصرف بلوبری را گزارش کرده‌اند. یک مطالعه آزمایشگاهی که بر حیوانات انجام شد گزارش کرد که بعد از ۸ هفته تغذیه حیوانات با عصاره‌های بلوبری نتایج قابل توجی در بهبود وضعیت سلول‌های حافظه دیده شد. محققان به این نتیجه دست یافتند که پلی‌فنول‌ها می‌توانند وارد مغز شده و از آسیب سلول‌های مغز جلوگیری ‌کنند.

خواص بلوبری برای پوست

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید. ویتامین C موجود در بلوبری با افزایش تولید کلاژن در پوست به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. زغال اخته دارای خواص ضد ااتهابی و غلظت بالایی از سالیسیلات هاست که با لایه برداری و پاکسازی پوست صورت به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. ماسک بلوبری برای جوش صورت ۱۰ عدد زغال اخته را له کنید و با ۱ قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید، این ماسک را بر روی صورت خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

بلوبری برای کاهش وزن

بلوبری سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. همچنین کالری و شاخص گلیسمی (GI) پایین دارد. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از رژیم‌ها بلوبری را به عنوان یکی از مواد اصلی خود به حساب می‌آورند. شاخص گلیسمی پایین بلوبری ( به این معنا که قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهد) باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید. بلوبری یک خوراکی با کربوهیدرات پایین نیز هست که به آرامی جذب بدن می‌شود. فیبر موجود در بلوبری به کنترل اشتها نیز کمک کرده و گرسنگی را به تاخیر می‌اندازد. این برای شما که قصد گرفتن رژیم دارید، خبر خوبی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.